DIY: ‘Kokos’scrub!

Hi guys!
Ik wilde al een tijdje zelf scrub maken maar ik had steeds geen tijd. Toen Isa er was stelde ik voor om samen scrub te maken. Ze wist niet wat scrub was maar toen ik het had uitgelegd vond ze het een leuk plan. Een kleine 20 minuten later was mijn scrub af, ik was heel tevreden met het eindresultaat! Ik weet dat er al honderden DIY scrubs zijn te vinden om internet en youtube maar wilde mijn versie toch even delen met jullie!
bIMG_0658

Oke, laten we beginnen! Ik wil jullie eerst een beetje informatie geven over wat scrub nou eigenlijk is.
Scrubben is het weghalen van dode huidcellen. Je huidcellen vernieuwen zich, 24/7 komen er weer nieuwe huidcellen bij. Die dode huidcellen verlies je wel maar als je ze niet goed weghaalt kan je huid er grauwer uit gaan zien omdat je nieuwe huidcellen verstikken onder de dode. Scrub haalt die dode huidcellen weg en zorgt ervoor dat je huid weer zacht en glad aanvoelt.
Je mag lichaamsscrub nooit gebruiken voor je gezicht. Dit is veel te ruw en kan je nieuwe huidcellen ook beschadigen.
Bron

Zo, nu kunnen we beginnen aan de DIY! 😀
Wat heb je nodig:

  • Zout of suiker. (hier kom ik zo op terug)
  • Kokosvet en amandelolie. (je kan ieder soort olie gebruiken, hier kom ik zo ook weer op terug)
  • Lepel om te mengen.
  • Bakje om het product in te maken.
  • Een leuk potje om de scrub in te doen.
    En optioneel:
  • Voedingskleurstof.
  • Geurolie.

bIMG_0626 Je kan je scrub maken met zout of suiker. De korreltjes van de suiker of zout zorgen voor het scrubbende effect. Die zorgen ervoor dat je dode huidcellen van je nieuwe afgaan. Maar wat is nou het verschil tussen deze twee? Suiker is grover als zout, ook smelt suiker sneller weg in het warme water van je douche. Zout kan heel erg prikken als je net je benen hebt geschoren en eventuele (kleine) scheerwondjes hebt gemaakt.
Ik heb gekozen voor ongeveer 4/5 suiker en 1/5 zout omdat ik nu hele lastige scheermesjes heb en mezelf heel snel snijd. Ik heb geen zin in dat geprik en ik vind een grovere scrub fijner. Natuurlijk kun je dit zelf helemaal aanpassen naar wens.
bIMG_0627 bIMG_0634 Nadat ik de suiker en zout in het bakje heb gedaan ben ik het kokosvet in een bakje gaan scheppen. Je kunt beter beginnen met wat minder kokosvet en later meer toevoegen. Ik begon met ongeveer 3 grote theelepels kokosvet.
bIMG_0639 Ook kun je hierbij iedere olie gebruiken maar ik vind kokosvet de laatste tijd heel erg fijn en verzorgend dus besloot ik dit erbij te doen maar je kan ook gewoon olijfolie gebruiken, het is net wat je fijn vindt of in de kast heb staan. Gebruik wel 100% kokosvet/olie, dit kun je kopen bij ‘de Tuinen’ maar volgens mij ook gewoon bij de Jumbo. Ik heb trouwens mijn kokosvet in een bakje zitten want ik liet na 5 minuten de pot al kapot vallen! 😮
Je moet het kokosvet smelten in de magnetron (of oven) zodat het een olie wordt. Ik heb dit ongeveer 40 seconden gedaan maar ik zou iedere keer 10 seconden doen en dan even kijken of het al goed is gesmolten en even doorroeren.

Gesmolten!

Gesmolten!

bIMG_0643 Als het kokosvet gesmolten is (het hoeft niet helemaal gesmolten te zijn, kleine stukjes vet lossen ook nog wel op) doe je het bij het suiker/zout mengsel. Je roert het dan héél goed door zodat er geen klontjes meer inzitten en het een ‘gladde massa’ is geworden.
bIMG_0645 Ik wilde een nattere scrub maken en ik had nog amandel olie staan dus ik besloot dit er ook een beetje bij te doen.
bIMG_0647 bIMG_0648 Nu ga je even kijken, vind je je scrub te droog? Doe er nog wat olie bij.
Vind je je scrub te nat? Doe er nog wat suiker of zout bij.
Wil je dat je scrub een leuk kleurtje krijgt? Doe er wat voedingskleurstof bij en roer het goed door!
Wil je dat je scrub een lekker geurtje krijgt? Doe er wat geurolie bij en roer het nog een keertje goed door.
bIMG_0636

Dit was de scrub van mijn nichtje met een beetje rode kleurstof waardoor het roze wordt. Ik wilde de mijne gewoon wit laten.

Dit was de scrub van mijn nichtje met een beetje rode kleurstof waardoor het roze wordt. Ik wilde de mijne gewoon wit laten.

Als je scrub helemaal goed is ga je het in je potje doen. Ik koos voor een potje waar eerst snoep in heeft gezeten, dit heb ik goed gewassen. Het potje is erg schattig met de kurk’dop’ en het lepeltje aan de zijkant. Tip: als je de scrub niet met je (natte) vingers uit de pot haalt maar met een lepeltje blijft deze langer houdbaar. Als je een scrub koopt hoef je hier niet op te letten omdat er dan ingrediënten bijzitten die het product langer houdbaar maken.
bIMG_0649 bIMG_0651 Nu is je scrub in principe klaar!
Als je het al cadeautje wil geven of hem gewoon nog leuk af wil maken kun je er een leuk stickertje opplakken en er een lintje omheen doen.
Ik wilde er een leuke sticker opplakken met de tekst ‘Home Made’.

bIMG_0652 bIMG_0655 Ik deed er een leuk lintje om en toen was ‘ie helemaal af!
Als je zelf nog leuke extra’s wil toevoegen kun je helemaal losgaan. Deze DIY scrub is ook héél leuk om te geven als cadeautje (en te krijgen natuurlijk!!).
Vooraf was het niet echt de bedoeling dat de scrub een geur zou krijgen maar door het kokosvet heeft de scrub toch een subtiele kokosgeur gekregen. Ik heb expres niet teveel gemaakt omdat deze scrub maar 1 of 2 weken houdbaar is. Als je de scrub als cadeautje geeft zou ik er dat dus zeker bij vertellen!

Het eindresultaat! <3

Hij is wel wat ruw maar als je hem afspoelt is je huid nog wel een beetje vet. Gelukkig trekt de olie snel in en is ‘ie erg verzorgend! Ik ga dit zeker vaker maken want het is veel goedkoper en leuker dan scrubs uit de winkel! 🙂

Maak jij weleens een DIY scrub?

Liefs,
Fieke ❤

ps. Een beetje een lang artikel maar ik hoop dat jullie dat niet erg vinden? 🙂 Laat het zeker achter in de comments als je de scrub ook gaat maken!

9 thoughts on “DIY: ‘Kokos’scrub!

  1. Wat een leuke DIY! Leuk trouwens ook dat je het verschil tussen zout en suiker hebt opgenoemd. Ik dacht dat het namelijk alleen maar een verschil uitmaakte voor de structuur, maar het is inderdaad niet erg handig als je ergens een wondje hebt en er veel zout op kwakt…

    Like

Lief dat je een reactie wil achter laten, ik lees ze allemaal met veel plezier! Als je een blog hebt probeer ik altijd een kijkje op jou blog te nemen en een reactie achter te laten! x

