How to survive: de brugklas!

Hii guys!
First of all, ik wilde hier foto’s bij doen van mezelf toen ik naar de brugklas ging/groep 8, maar die foto’s zijn allemaal te awkward om te laten zien, dus helaas zullen jullie het zonder foto’s moeten doen! 😦
Toch wilde ik dit artikel heel graag maken. Ik merk van mijn nichtje dat ze een heel verkeerd beeld had over de middelbare school en ik wil het voor andere (aankomende) bruggers ook even ‘duidelijk’ maken, aangezien ik de brugklas ook heel spannend vond! Dit zijn gewoon wat tips over dingen die ik persoonlijk vindt, het zou kunnen dat je het er niet mee eens bent, sorry!


Niet stressen!
Iedereen vind het hartstikke spannend! Maak je geen zorgen dat je in een klas komt waar je niemand kent, waarschijnlijk zijn er genoeg andere kinderen die niemand of weinig mensen kennen. Wees gewoon jezelf en maak een leuk praatje met andere kinderen. Ik weet dat dat heel erg eng kan zijn maar het is voor iedereen eng! Heus niemand zal je uitlachen omdat je “hoi” zegt!

Zie het als een nieuwe kans!
Misschien ben je heel erg gepest op de basisschool en ben je bang dat je op de middelbare school ook gepest wordt? Je komt (waarschijnlijk) in een klas terecht waar je bijna niemand kent, die kinderen weten niet dat je gepest bent. Zie het als een nieuwe kans, probeer vrienden te maken en probeer gewoon spontaan te doen! Het is okΓ© om zenuwachtig te zijn, dat is iedereen!

Je hoeft je kledingstijl niet te veranderen!
Wat ik ook best vaak hoor: “Kinderen op de middelbare school kleden zich heel anders, jij moet dat nu ook doen. Zoiets kinderachtigs kan echt niet meer!”. Dat is dus niΓ©t waar! Een 4e jaars ziet er inderdaad wel anders uit dan een 1e jaars maar dat is niet erg. Alle andere bruggers komen ook van groep 8 af dus wat hun toen droegen dragen ze nu waarschijnlijk ook nog gewoon. Het is echt niet dat iedereen die naar de brugklas gaat in de zomervakantie een volledige nieuwe garderobe aanschaft! Draag gewoon wat je leuk vindt en probeer bij de kennismaking een beetje te kijken wat de rest aanheeft. Als ze echt hele andere dingen aanhebben kun je misschien kijken of je wat kleine aanpassingen kan doen. Onthoudt wel: je kan beter kinderachtige kleren aanhebben en vrolijk en spontaan zijn dan hippe kleren aanhebben maar fake en bitchy zijn!

Bruggers worden echt niet zo gepest!
In boeken en in series zie je altijd dat bruggers gepest worden door oudere leerlingen. Dat valt reuze mee! Alle oudere leerlingen zijn ook 1e jaars geweest, als ze al een opmerking maken is het vast als grapje bedoelt! Reageer niet meteen verdrietig of boos maar lach er gewoon om, als het je echt heeft gekwetst mag je natuurlijk best een dis terug geven als je dat durft. Anders kun je het het beste negeren, als je heel boos reageert vinden ze het alleen maar grappig.

Het is niet stoer om lage punten te halen!
In het begin begrijp je dat misschien niet maar later in het jaar kan het best zo zijn dat alle ‘populaire kinderen’ het stoer vinden om lage punten te halen. Het klinkt misschien wel stoer: “Ik had een 1 voor Frans!” maar dat is het absoluut niet! Als je blijft zitten heb je heel veel spijt dat je niet gewoon je best hebt gedaan. Ga niet meelopen en blijf gewoon goed leren en je huiswerk bijhouden. Misschien iets minder stoer en een beetje nerdy maar jij gaat wel over met nette punten en hebt veel minder stress in de laatste periodes!!

Je hoeft er echt niet perse ‘bij te horen’!
Ik snap dat het heel leuk is om bij de ‘populaire kinderen’ te horen maar echte vrienden hebben is belangrijker! Als jij een leuke vriendengroep hebt die toevallig populair is, okΓ©, dat is heel leuk! Wat iets minder leuk is, is je vrienden laten vallen voor populaire mensen, die jou niet in hun groepje willen. Als je gewoon een stel leuke vrienden hebt dan maakt het niet uit of je populair bent of niet. Ga geen moeite doen om perse bij coole mensen te horen. Wees gewoon jezelf met je eigen leuke vrienden!

Geef mensen een kans!
Haha, super grappig, dat meisje wat je altijd pestte op de basisschool zit in je nieuwe klas. Nu kun je lekker doorgaan met pesten! Ho, stop! Dit is niet stoer en al helemaal niet grappig, laat dat meisje lekker met rust! Zoek nieuwe vrienden en ga haar niet opnieuw pesten! De brugklas is voor iedereen moeilijk genoeg, niemand hoeft gepest te worden. Misschien kun je haar zelfs een nieuwe kans geven, straks blijkt ze eigenlijk super aardig te zijn! Of wordt ze ineens heel populair met een leuke vriendengroep en dan probeerde jij haar te pesten? Oei, dat was niet de bedoeling! Geef haar een nieuwe kans en als je dat niet wil, laat haar dan gewoon met rust.

Doe niet arrogant of brutaal tegen leraren!
Veel leerlingen willen grappig zijn en doen daarom brutaal tegen leraren. Je hoeft echt niet het lievelingetje van de docenten te worden maar stel, je mag aan het eind van het jaar misschien niet over. Je wordt een twijfelgeval. Wie zou jou eerder overlaten; een leraar waar je het hele jaar ruzie mee hebt gehad of iemand waar je goed mee kon opschieten? Juist ja, zoals ik al zei, het lievelingetje hoeft echt niet maar het is niet slim om ruzie te gaan zoeken met docenten. Uiteindelijk krijg je daar alleen maar problemen mee. Als je gewoon vriendelijk bent en je best doet bereik je veel meer en kan je nog weleens gematst worden! πŸ˜‰

Wees jezelf!
Dit is misschien wel de belangrijkste van allemaal. Wees gewoon jezelf! Draag wat jij leuk vindt, gedraag je hoe jij je wil gedragen en ben wie jij wil zijn. Als jij fel rode lipstick wil dragen, doe dat! Als jij in jurkjes naar school wil, doe dat! Als jij op torenhoge hakken naar school wil komen, doe dat! Je maakt veel sneller vrienden als je jezelf bent. Onbewust voelen mensen zich niet op hun gemak bij mensen die nep doen. Misschien wordt je wel een trendsetter met je felrode lipstick en flowercrown! Ben wie jij bent, je bent het waard! ❀

Dit was volgens mij wel wat ik wilde zeggen. Ik hoop dat iemand hier iets aan heeft. Maak je niet teveel zorgen!
Als iemand anders nog tips heeft, deel ze gerust in de comments!
Ik ga woensdag 27 augustus weer naar school. Dan hebben we introductie! πŸ™‚ Ik ga overigens naar 4 HAVO, ik ben heel benieuwd maar volgens mij is onze klas heel leuk!

Liefs,
Fieke ❀

ps. Deze week waren er weinig artikelen. I’m so sorry! Ik heb deze week privΓ© wat trouble gehad maar het gaat nu heel goed met mij. Ik ben super vrolijk en ik zit vol energie! Ik ga proberen gewoon te blijven bloggen als het schooljaar weer begint want ik zit vol ideeΓ«n en ik vind het zo leuk!

8 thoughts on “How to survive: de brugklas!

  1. Isa schreef:

    Dankje fiekπŸ’•πŸ’• ik ben nog steeds een beetje zenuachtig πŸ˜‚πŸ˜‚πŸ˜‚ i love you 😘😘 xxxjes (liefste,aardigste) nichtje Oeps mag niet te veel over mezelf opscheppen πŸ˜‹πŸ˜‹πŸ˜‹πŸ˜‹

    Like

  2. BrunetteMirthe schreef:

    Heeeii, dit hebje super leuk geschreven! En wat heb je goede tips. Ik heb ze zelf niet nodig (ik ga naar 4vwo), maar de mensen die wel naar de brugklas gaan, hebben hier heel veel aan! Liefs Mirthe

    Like

Lief dat je een reactie wil achter laten, ik lees ze allemaal met veel plezier! Als je een blog hebt probeer ik altijd een kijkje op jou blog te nemen en een reactie achter te laten! x

