How to: plannen

Heeyyy!
Aangezien ik net proefwerkweek heb gehad ( πŸ˜₯ ) dacht ik dat het misschien handig zou zijn om mijn tips te delen die ik gebruik om te plannen. Het kan best zo zijn dat mijn tips voor jou niet werken hoor! Maar dit zijn gewoon de ‘trucjes’ die ik altijd gebruikt en misschien kan je daar iets uithalen om zelf te gebruiken!
bIMG_1892


Tip 1: Maak een planning of to do-list!
Dit is echt mijn all time favourite tip! Ik maak altijd overal plannig en to do-lists voor. Voor ‘grote’ dingen zoals toetsweken maak ik echt uitgebreide planning op de computer die ik dan uitprint maar voor ‘kleine’ dingen zoals mijn dagindeling maak ik to do-lists. Ik schrijf daar alles op wat ik moet doen. Als ik dan iets af heb streep ik het af (met markeerstift, ik hou zoveel van markeren ❀ ) en zo houd ik overzicht en weet ik wat ik nog moet doen.
Voor de mensen die zich niet aan planningen kunnen houden is deze tip misschien niet heel handig maar ik vind het dan juist om te zien, vandaag moet dit af zijn en dan kan ik chillen. Het geeft me (in toetsweken) ‘hoop’ dat ik nog maar een paar vakken hoef te doen die dag.
Ik maak mijn to do-lists in een super handig boekje van de Hema, de ene kant is een to do-deel en de andere kant is een to blog-deel! πŸ™‚ Maar je kan ook gewoon een oud schrift gebruiken hoor!

Voor ik begon met leren

Voor ik begon met leren

Nadat ik had opgeruimd om te beginnen met leren

Nadat ik had opgeruimd om te beginnen met leren

Na het leren!

Na het leren!

Tip 2: Zorg dat de dingen die je moet doen niet te lang zijn!
Als je een to do-list hebt met 3 taken erop die meer als een uur duren per stuk dan heb je veel minder motivatie. Daarom schrijf ik alles uit, in plaats van huiswerk schrijf ik dus; – huiswerk (en dan in ‘sub kopjes’), – wiskunde t/m 15, – rekenen t/m 8, – natuurkunde par1, – biologie par3 enz. Dat geeft veel meer motivatie en dan kun je meer dingen markeren (I ❀ markeren, as i just said, haha). Als je iets kan onderverdelen, altijd doen! πŸ™‚
bIMG_1912 bIMG_1876

Tip 3: Neem op tijd pauzes!
Als je alles achter elkaar doet kun je je na een tijdje Γ©cht niet meer concentreren. Meestal neem ik na een ding op mijn lijstje pauze, alhoewel dat er aan ligt hoeveel er op mijn lijstje staat. Als ik heel lijstje heb met allemaal kleine taken neem ik om de twee of drie taken pauze en anders na iedere taak.
Mijn manieren van pauze houden zijn vaak even een filmpje kijken op youtube (zorg ervoor dat die niet langer zijn dan een kwartier), een artikel lezen op een blog, even twitter of instagram bekijken, iets te eten halen beneden, mijn nagels lakken of als ik me echt niet meer kan concentreren ga ik even naar buiten, wandelen of naar de dieren toe. Als je pauze houdt op je telefoon moet je er wel opletten dat je niet automatisch doorklikt op leuke links, accounts of filmpjes en vervolgens een uur later nog op je telefoon zit. Zorg er dus ook voor dat je pauze niet langer dan een bijvoorbeeld een kwartier duurt, zet desnoods een kookwekker.
bIMG_1879 bIMG_1878 bIMG_1877

Tip 4: Niet uitstellen!
Ga niks uitstellen en doe het liefst de dingen waar je het meest tegen op ziet als eerste, dan heb je de rest van je lijstje de leukere dingen en dan gaat de tijd ook veel sneller voorbij in plaats van dat je alleen maar denkt, ohh, straks moet ik dat ene ding nog doen en daar heb ik Γ©cht geen zin in. En begin ook meteen ’s ochtends met je lijstje, sta een beetje vroeg op, ontbijt chill in je pyjama of onesie en ga meteen aan de slag, hoe eerder je begint hoe eerder je klaar bent. Het gebeurt bij mij altijd dat ik echt geen zin heb en maar uitstel tot 5 ’s middags en dan vervolgens tot ’s avonds laat door moet werken en stress heb (+ spijt dat ik niet eerder ben begonnen).
bIMG_1891 bIMG_1894 bIMG_1908

Tip 5: Plan niet teveel op een dag!
Het lijkt op tip 2 maar toch het melden waard. Als je een heel vol lijstje hebt en van te voren al weet dat je hem niet af krijgt moet je de minst belangrijke dingen/dingen die ook een andere keer kunnen weglaten. Het is namelijk heel erg demotiverend om te weten dat je je alle je taken niet af kan krijgen. Je begint dan al meteen negatief en gaat onbewust langzaam werken en uiteindelijk krijg je nΓ³g minder af dan normaal.
bIMG_1872 bIMG_1873

Tip 6: Houd bij hoe lang bepaalde taken duren!
Het is heel handig om (op je lijstje zelf of gewoon in je hoofd) bij te houden hoe lang taken duren die regelmatig voorkomen. Als je bijvoorbeeld iedere dag moet stofzuigen schrijf je op/onthoud je hoe lang je daar gemiddeld mee bezig bent, laten we zeggen 20 minuten. Als je dan opnieuw wil gaan stofzuigen een week later weet je dat je daar ongeveer 20 minuten mee bezig bent. Dit zorgt ervoor dat je een bepaalde zekerheid hebt en je hebt dan (soms πŸ˜‰ ) meer zin om eraan te beginnen.

Hier bewaar ik alle oude lijstjes! :) Leuk om  terug te kijken.

Hier bewaar ik alle oude lijstjes! πŸ™‚ Leuk om terug te kijken.

bIMG_1895

Tip 7: Zorg ervoor dat je niet te lang blijft piekeren over wat je allemaal nog moet doen!
Vooral in toetsweken of stressvolle periodes blijf ik ’s avonds (in bed) nog uren nadenken wat ik allemaal nog moet doen. Ik krijg dan heel veel stress dat ik onvoldoendes ga halen, enz. Daarom zorg ik dat ik mezelf rustig klaar ga maken om te gaan slapen, lekker chill, in een warme douche of bad, vooral niet stressen! En een grote tip, ik kijk sowieso een bed paar youtube filmpjes van beauty-youtubers en om echt tot rust te komen kijk ik een ASMR filmpje. ASMR is best lastig uit te leggen dus als je wil weten wat het inhoudt moet je een keertje googelen op ‘beautygloss asmr’ dan moet je ergens een duidelijk uitleg filmpje krijgen! Ik word zelf heel slaperig van ASMR dus dat helpt super goed om in slaap te vallen!

bIMG_1883

bIMG_1886

Oke, dit waren de tips wel weer! Ik hoop dat het een beetje duidelijk is geworden hoe ik beste plan. Het is echt niet zo dat perfect kan plannen en altijd mijn zaakjes perfect op orde heb hoor! Maar ik vind het maken en afmaken van planningen altijd heel erg leuk om te doen! Als je zelf nog tips hebt of iets niet snapt laat het dan zeker even achter in de comments. πŸ˜€

Hoe plan jij altijd?

Liefs,
Fieke ❀

ps. Zoals je ziet kloppen de datums niet helemaal meer haha, ik heb deze foto’s meer als 2 weken geleden gemaakt maar ik kon geen tijd maken om het artikel te maken.

5 thoughts on “How to: plannen

  1. Handige tips! I love markeren ook zo haha. Het voelt goed om iets af te strepen. Wrts, evernote en youtube helpen mij altijd er met huiswerk. Het is iets te lang om uit te leggen maar ik heb er een blog over geschreven (; Dus al je wil kan je kijken. Je schrijfstijl is trouwens heel leuk xxx

    Like

Lief dat je een reactie wil achter laten, ik lees ze allemaal met veel plezier! Als je een blog hebt probeer ik altijd een kijkje op jou blog te nemen en een reactie achter te laten! x

