Gelezen boeken in de herfstvakantie

Hoi allemaal!
Ik heb al in een paar artikelen laten vallen dat ik deze herfstvakantie weer wat meer boeken wilde gaan lezen. Vroeger las ik echt super veel maar de laatste keer (voor de herfstvakantie dan) dat ik een boek las kan ik mij eigenlijk niet meer herinneren! 😮 Dat zal wel een verplicht boek voor school zijn geweest ergens in maart…
Ik was vorige week donderdag toevallig in de bibliotheek in Weert en daar kwam ik een paar boeken tegen die ik al een tijdje wilde lezen, in de herfstvakantie had ik toch tijd te veel dus ik nam ze mee naar huis. Ik heb lezen weer helemaal herontdekt en ik wilde mijn gelezen boeken met jullie delen! Ik ben echt razend enthousiast over 1 (stiekem 2) daarvan!!!
bIMG_2199

De artikel kan spoilers bevatten, als je een van de boeken nog wil lezen en niet wil weten wat er gebeurt kun je dat beter overslaan!!!
Mijn doel was eigenlijk om alle vier de boeken uit te lezen maar ik dacht van te voren dat het nooit haalbaar zou zijn. Ik moest sowieso ‘Blauw water’ lezen voor school maar de rest heb ik ook heel gemakkelijk uitgelezen!

bIMG_2187

Niet dat dit heel veel zin heeft maar zo heb je een beetje het idee hoe het boek er van binnen uitziet ofzo? :lol:

Niet dat dit heel veel zin heeft maar zo heb je een beetje het idee hoe het boek er van binnen uitziet ofzo? 😆

Blauw water van Simone van de Vlugt.
Ik begin maar meteen met het minst leuke boek in mijn ogen. Ik heb deze als laatste gelezen, donderdagavond, en het was opzich een prima boek maar mwa. Het verhaal gaat over een jonge vrouw, Lisa en haar dochtertje. Als Lisa de was aan het ophangen is komt ze oog in oog te staan met een vreemde man. Deze man blijkt een ontsnapte Tbs’er te zijn en is zeer agressief, hij heeft al meerdere slachtoffers gemaakt. Lisa en haar dochtertje, Anouk hebben geen kans om te ontsnappen en zijn overgeleverd aan hem, terwijl hij Lisa verkracht, mishandelt en bedreigt(alhoewel dat nu ook wel meevalt, ze krijgt een paar klappen maar het is niet het soort mishandelingen wat ik verwachtte) zitten ze opgesloten in hun eigen huis. Ondertussen klopt er een vrouw aan, Senta. Zij is journalist en verdwaalt in een onbekend dorp, als ze Lisa ziet en snapt wat er aan de hand is vlucht ze weg in haar auto om hulp te halen maar door haar angst raak ze van de weg en komt ze in coma te liggen, als ze wakker wordt is ze een deel van haar geheugen kwijt en heeft ze geen idee meer wat er aan de hand was in het huis van Lisa.
Opzich was het een spannend boek, maar ik had er meer van verwacht, er was niet heel veel actie in het boek. Ook was het verhaal best wel voorspelbaar, er was eigenlijk maar 1 dingetje waarvan ik dacht, haha, wow, dat had ik niet verwacht! Ik heb er ongeveer 1,5/2 uur over gedaan om het boek uit te lezen. Het is dat ik dit boek voor Nederlands moest lezen maar anders had ik hem waarschijnlijk laten staan.

bIMG_2192
bIMG_2193
The fault in our stars van John Green.
Ik kende dit boek al een tijdje aangezien ‘ie gehypet is op het hele internet en iedereen er helemaal enthousiast over was. Ik heb hem wel gelezen in het Engels omdat dat mij wel een goede oefening leek.
The fault in our stars gaat over een meisje, Hazel Grace. Hazel heeft een vorm van terminale kanker, ze zit daarom in een soort praatgroep met andere jongeren die ook kanker hebben. Daar leert ze Augustus Water kennen, hij is inmiddels kankervrij maar heeft een been verloren door zijn kanker. Ze leren elkaar kennen en raken eigenlijk meteen stapel verliefd op elkaar. Hazel wil eerst niks van Augustus weten omdat ze bang is hem pijn te doen met haar ziekte maar uiteindelijk kan ze haar gevoelens niet inhouden. Zij en Augustus gaan naar Amsterdam om de schrijver van Hazels lievelingsboek te ontmoeten. Die schrijver blijkt een vreemde eenzame kluizenaar te zijn en totaal niet wat ze verwachtten, dan neemt het leven van Hazel en Augustus een onverwachte wending als de kanker van Augustus terug blijkt te zijn.
Ondanks dat ik het boek in het Engels las begreep ik het verhaal heel goed, af en toe kreeg ik een lach op mijn gezicht als ik las hoe lief Augustus wel niet was. Ik kreeg meerdere keren tranen in mijn ogen maar ik heb eigenlijk nooit echt gehuild om het verhaal. Soms waren er echt van die momenten dat ik dacht, oke, nu is alles echt te perfect… Ook zaten er in het boek (in het Engels tenminste) van die hele gekke woordgrappen, het is lastig uit te leggen maar soms dacht ik echt, zo praten twee tieners (hier in Nederland) niet tegen elkaar… Maar het verhaal is echt schitterend en een hele grote aanrader! Ik heb het boek in ongeveer 3 uur uitgelezen.

bIMG_2191
bIMG_2194
De hongerspelen van Suzanne Collins.
Oh my god… Dit boek (deel twee ook trouwens) is zo geweldig! Ik zit nog steeds in het verhaal terwijl ik het boek allang uit heb.
Ik was eigenlijk begonnen aan een korte samenvatting van het boek maar dat lukt me echt niet, ik ben er een ontzettend lang verhaal van aan het maken met allerlei details dus ik leen er eentje even van bol.com.
Katniss Everdeen woont in het 12e en armste district van Panem, het land dat ooit bekend stond als Noord-Amerika. Met haar moeder en haar zusje Prim leidt ze een armoedig leven, getekend door het keiharde regime van het welvarende Capitool. Jaarlijks worden de Hongerspelen uitgevaardigd: 24 door loting aangewezen tributen, een jongen en een meisje uit elk district, gaan een strijd op leven en dood met elkaar aan. En dit jaar wordt Prim uitgeloot… Katniss weet dat de Hongerspelen een doodvonnis voor haar jonge zusje betekenen en besluit haar plek in te nemen. Onder het oog van de hele bevolking van Panem, die de strijd als bron van vermaak volgt, begeeft ze zich in de gemanipuleerde arena. Gevangen in een meedogenloos web van bruut geweld, gemanipuleerde tv-beelden en corrupte politici komt Katniss voor de keus staan: hoe ver zal ze gaan om te overleven?
Jongens, ik kan niet beschrijven hoe geweldig ik dit boek vind! Het verhaal is zo spannend, maar ook heel erg mooi. Veel mensen zeggen dat het gek is dat al die kinderen elkaar zo meedogenloos vermoorden maar in principe weten ze ook niet beter aangezien ze al hun hele leven weten dat er geen andere optie is. Je moet niet bang zijn voor wat heftigere dingen, je leest hoe Katniss een paar spelers vermoordt enzo maar ik vond dat helemaal niet eng of vies, het is juist een toevoeging aan het verhaal inplaats van dat er staat, Katniss maakte de jongen uit district 1 dood…
Misschien is dit wel helemaal mijn genre maar ik vind het zo, zo, zo vet! Ik kan het niet uitleggen maar ik blijf er maar over nadenken! Ik heb het boek overigens in ongeveer 7 uur (verspreid natuurlijk) uitgelezen.

bIMG_2190
bIMG_2196
Vlammen van Suzanne Collins.
Dit is het vervolg van de hongerspelen en dit boek is minstens net zo geweldig.
Als Katniss de hongerspelen heeft gewonnen samen met Peeta blijkt dat ze een grote fout heeft gemaakt door de spelen anders te eindigen dan de bedoeling was. In alle districten ontstaan opstanden en de president stelt Katniss verantwoordelijk. Hij dreigt al haar vrienden en familie te vermoorden als ze de opstanden niet laat stoppen tijdens de zegetour langs alle districten samen met Peeta. Wat Katniss ook doet, het is niet genoeg, ze heeft een vlam aangewakkerd onder de bevolking en de mensen zijn klaar met de onderdrukking, ze willen vechten! Katniss is de spotgaai van de opstanden geworden. Als blijkt dat Katniss opnieuw de arena in moet neemt het verhaal een onverwachte wending en is alles verandert.
Tijdens en na het lezen blijf je met allerlei vragen zitten, bestaat district 13? Hoe gaat het Capitool (de ‘rijke/regering’) de opstanden aanpakken? Komt Katniss opnieuw levend de arena uit? Het is onbeschrijfelijk wat er allemaal gebeurt in een boek maar er zitten zoveel wendingen in het verhaal en niet is eigenlijk wat het lijkt, ik kan je alleen maar aanraden om de boeken te gaan lezen want damn, wat een goede verhalen!
In deel 1 kon ik nog pauzes nemen en het in stukken verdelen maar deel 2 heb ik in 1 dag uitgelezen, ik heb er ongeveer 9 uur overgedaan.
Ik heb de films nog niet gezien maar die wil ik heel graag gaan kijken met vriendinnen en ik ben aan het wachten om de spotgaai want ik moet weten hoe het afloopt.
Ik heb er twee nieuwe favorieten bij! Op de achterkant van deel twee staat trouwens; ‘Wees gewaarschuwd: dit boek neemt je leven compleet over.’ Uhm, ja!

bIMG_2202
Ik heb alle boeken bij de bieb geleend omdat ik lees echt heel snel en vaak vind ik boeken leuk om 1 keer te lezen maar daarna weet ik het einde al dus is de spanning eruit. Daarom haal ik boeken dus eigenlijk altijd bij de bieb, het kost (bijna) niks en ze hebben eigenlijk alle boeken wel! Alhoewel ik de hongerspelen (én vlammen én de spotgaai) wil kopen.

Wat zijn jullie favoriete boeken?

Liefs,
Fieke ❤

ps. Sorry voor mijn oneindige blijheid over de hongerspelen en vlammen maar wauw… Ze zijn zo geweldig!

Lief dat je een reactie wil achter laten, ik lees ze allemaal met veel plezier! Als je een blog hebt probeer ik altijd een kijkje op jou blog te nemen en een reactie achter te laten! x

