How to: dealen met slechte cijfers

Goedemiddag!
Ik heb twee weken geleden een toetsweek gehad en ik zit op dit moment best wel te stressen over sommige cijfers. Ik kan me niet voorstellen dat ik de enige ben die zich best wel zorgen kan maken als toetsen heel slecht gingen, daarom besloot ik mijn tips met jullie te delen!

Meta/magister is een programma of app waarop leraren de cijfers van leerlingen kunnen invoeren zodat wij onze cijfers kunnen bekijken! Heel handig!!

Meta/magister is een programma of app waarop leraren de cijfers van leerlingen kunnen invoeren zodat wij onze cijfers kunnen bekijken! Heel handig!!


Tip 1: Je kan nu wel stressen maar daarmee verander je toch niks!
Dit is misschien (voor mij) een van de belangrijkste tips. Dan lig ik ’s avonds in bed (dé plek om te piekeren) en dan schiet ineens de gedachte door mijn hoofd, goh, Nederlands ging wel echt heel slecht. En boem, stress. Maar dan realiseer ik me dat ik het beter los kan laten, je kan zoveel stress hebben als je wilt maar je maakt daarmee niet je toets opnieuw en je krijgt er ook geen beter punt door.

Tip 2: Maak een soort plan van aanpak.
Na een toetsweek is het het perfecte moment om opnieuw te beginnen. Vergeet alles wat er voor die tijd is gebeurt en ga anders werken. Maak (in je hoofd of op papier) een soort plan wat je anders gaat doen, wat je goed deed enz. Je krijgt dan heel veel motivatie om toch door te gaan en er gewoon weer tegenaan te gaan.

Tip 3: Ben niet bang om hulp te vragen of je problemen te vertellen.
Als je echt zo bang bent voor je punt moet je het zeker niet opkropen, je voelt je meestal al veel beter als je het aan iemand hebt verteld. Die persoon heeft er weer een andere kijk op en kan je misschien helpen of gerust stellen.
Als je weet dat je een vak heel erg moeilijk vind, regel dan bijles! Let beter op in de les, ga niet meer langs je vriendin zitten maar desnoods alleen, begin ruim van te voren met leren, vat na iedere les wat je hebt behandelt al samen, vraag hulp aan je docent als je iets niet snapt, voor de bovenbouwers; cup dat uur extra in enz.

Tip 4: Na één onvoldoende is je leven niet voorbij.
Stop met dat zelfmedelijden, raap jezelf bij elkaar, het is maar een cijfer op een lijst waar nog minstens 10 punten bij komen. Je leven is niet helemaal kapot na een 1 voor Frans. Zeker in deze periode heb je nog 3/4 schooljaar om het op te halen, weet je hoe lang dat is? Een docent vertelde mij pas dat zelf een 1 nog totaal geen probleem is, natuurlijk, een 7 is beter. Maar als je het echt wil kun je hem zeker nog ophalen.

bScreenshot_2014-10-26-15-24-20

Tip 5: Ieder nadeel heeft een voordeel.
Het is misschien moeilijk om een voordeel te zien in een 3 voor Biologie maar misschien vind je nu eindelijk die motivatie om er een keer voor te gaan. Neem je voor om de volgende toetsweek vroeg te beginnen en niet je aandacht te laten verslappen maar doe dit nu ook echt, aan beloftes heb je niks! Realiseer je ook dat als je nu hard werkt en doorgaat ook al is het veel, moeilijk of heb je geen zin meer, alles wat je nu doet hoef je later niet meer te doen. Liever nu hard werken en makkelijk over gaan dan nu relaxen en aan het eind van het jaar niet over kunnen.

Tip 6: Als het echt niet lukt moet je het loslaten.
Je kan je wel het hele jaar dood werken maar als het écht niet lukt kun je beter een andere oplossing zoeken. Als je echt je best doet en er alles aan hebt gedaan is het geen straf op te blijven zitten, je kan niet meer doen als je best (dat zegt mijn moeder áltijd, lol). Als je nou het hele jaar geen donder hebt uitgevoerd dan is het gewoon dom maar als je moet blijven zitten, een ander niveau of een ander profiel moet gaan doen omdat je het gewoon niet kon is dat écht geen probleem!
Wat is één jaar nou op een mensenleven? 😉

Tip 7: Voorkomen is beter dan het later moeten oplossen.
Ik weet hoe moeilijk het is maar je kan beter in de toetsweek een week keihard leren dan later nog een jaar werken om het te herstellen. Een toetsweek duurt (meestal) maar een week, je hebt daarna weer een beetje chilltijd.

Tip 8: Zoek afleiding.
Als je echt zoveel stress hebt zoek afleiding! Ga wandelen, lezen, met vriendinnen afspreken, winkelen, kijk een leuke film, maak een leuke selfie, begin een blog, zoek nieuwe blogs of youtube kanalen enz. Zorg ervoor dat je de hele dag bezig bent, dan heb je niet eens tijd om te piekeren. Wat ook nog weleens helpt als je ’s avonds toch gaat piekeren, kijk een ASMR filmpje! Dat helpt voor mij echt heel veel, soms val ik zelfs tijdens het kijken in slaap!

Tip 9: Vaak valt het achteraf heel erg mee!
Het is al zo vaak voorgekomen dat ik hem ergens heel veel stress om had en dat het dan echt zo erg meeviel. Klein voorbeeld, ik dacht echt dat ik zó’n slecht punt zou hebben voor Nederlands, helemaal stress, en uiteindelijk had ik gewoon een 6,4… 😀

Meta, linksbovenin was echt mijn beste vriend de afgelopen dagen, ik heb de app wel 10 keer gecheckt (per uur)

Meta, linksbovenin was echt mijn beste vriend de afgelopen dagen, ik heb de app wel 10 keer gecheckt (per uur)

Dit waren mijn tips om een beetje meer te chillen met je cijfers, maar het blijft lastig om het los te laten! Maar zorg ervoor dat het niet een of andere obsessie wordt, het is maar een cijfertje.
Je kan deze tips trouwens niet alleen voor cijfers gebruiken maar eigenlijk voor bijna alles wat je dwars zit.

Wat doen jullie altijd als je slechte cijfers haalt?

Liefs,
Fieke ❤

ps. Veel situaties heb ik expres overdreven! 😉

2 thoughts on “How to: dealen met slechte cijfers

  1. Johnd626 schreef:

    I’m truly enjoying the design and layout of your blog. It’s a very easy on the eyes which makes it much more pleasant for me to come here and visit more often. Did you hire out a developer to create your theme? Outstanding work! kcdkebkgdkeb

    Like

Lief dat je een reactie wil achter laten, ik lees ze allemaal met veel plezier! Als je een blog hebt probeer ik altijd een kijkje op jou blog te nemen en een reactie achter te laten! x

