Recept: Pepernotentaart

Hallooo!
Ik heb heel veel zin in vrijdag (5 december)! Thuis vieren we geen Sinterklaas maar we gaan wel gourmetten met het gezin en zaterdag doen we Sinterklaas bij opa en oma, toch vind ik 5 december altijd heel erg gezellig. Mama kwam op Facebook een recept tegen en die heeft ze een paar keer gemaakt. Ik vond hem zo lekker dat ik hem gister zelf heb gemaakt en nu met jullie wil delen. Het gerecht is perfect om als toetje te serveren vrijdag voor je familie als je samen Sinterklaas viert! Als je wil weten hoe je deze pepernotentaart maakt moet je snel verder lezen! 🙂
bDSC00503 bDSC00425Deze taart bestaat uit een biscuit/cake en een botercrème met pepernoten. We beginnen met de biscuit want die moet in de oven, ondertussen kun je dan de botercrème maken!
Wat je nodig hebt voor de biscuit:

  • 4 eieren.
  • Een pak biscuitmix (ik heb die van Dr. Oetker gebruikt).
  • 50 ml melk.
  • Bakpapier.
  • Een springvorm (doorsnede 24 cm).
  • Mixer met garden.
  • Mixkom.
    bDSC00432 Als voorbereiding moet je de springvorm invetten, alleen de randen want het op de bodem komt bakpapier. Ik heb gewoon ingevet met magarine dus dat is niet heel belangrijk. Je moet er gewoon voor zorgen dat de biscuit niet aan de rand blijft plakken. Ook moet je de oven alvast aanzetten op voorverwarmen. Het ligt eraan hoe warm je oven moet, meestal staat dat ergens op het pak wat je gebruikt!
    bDSC00435 bDSC00447 Het maken van de biscuit zelf is heel simpel. In het geval van de pak van Dr. Oetker moet je gewoon de melk, de eieren en de biscuitmix bij elkaar gooien en gaan mixen. Eerst moet je alles rustig door elkaar mixen op de laagste stand. Als het goed door elkaar is gemixt moet je alles nog een paar minuten mixen op de hoogste stand. Stiekem had ik nog een paar minuten langer door moeten mixen dan was het beslag waarschijnlijk iets hoger gerezen dus dat is misschien een tip.
    bDSC00449 bDSC00451 Nu komt het simpelste deel, giet het beslag in de springvorm en zet hem in de oven. Jaja, en zelfs dat gaat fout bij mij! 😆 Ik goot het beslag langs de kom, juist, goed bezig. Hoe lang en hoeveel graden je beslag erin moet staat op de mix!

bDSC00480 Terwijl de biscuit in de oven staat kun je het beste verder gaan moet je botercrème. Bij mij moest de biscuit 30 minuten in de oven dus dat kwam precies uit.
Voor de botercrème heb je nodig:

  • 90 gram botercrème mix.
  • 250 gram ongezouten boter.
  • 100 gram suiker.
  • 250 ml water.
  • Een weegschaal.
  • Twee mixkommen.
  • Een mixer.
    bDSC00460 bDSC00466 Ik was zo stom om de verpakking niet te lezen dus ik ging heel vrolijk alle ingrediënten bij elkaar doen maar in mijn geval moet je dus eerst de boter mixen tot een glad/luchtig beslag. Daarna moet je in een andere kom de water, suiker en mix doen en dat ook mixen. Als het alle twee goed gemixt is ga je het langzaam bij elkaar doen en ook weer mixen. Een tip: mix dit echt heel erg lang, het moet een glad beslag worden en die van mij was nog steeds te korrelig. In principe ben je nu klaar maar wij gaan nog een stapje verder!
    bDSC00482 bDSC00486 Pak ongeveer twee handjes pepernoten, doe die in een stevig boterhamzakje en nu komt het leukste deel, zoek iets waarmee je kan slaan, een pollepel ofzo. Nu mag je het gewoon allemaal kapot slaan! De stukjes kun je ze groot en klein maken als je wilt. Als je het goed hebt plat geslagen doe je het bij de botercrème mix.
    bDSC00492 bDSC00494 Precies op dat moment was mijn biscuit klaar dus die haalde ik uit de oven. Ik liet hem een paar minuten afkoelen en toen sneed ik hem open. Als je net zoals ik te laag het gesneden en dus stukken bodem raakt moet je gewoon een stukje van de binnenkant boven afsnijden en dat erop legen zodat de bodem toch gesloten is. De pepernoten botercrème doet verdeel je over de binnenkant. Je zet de bovenkant er weer op en gaat nu de hele buitenkant besmeren. Bovenop maar ook de zijkanten moet je niet vergeten! Het is het mooiste als je alles glad probeert te strijken. Je bent nu echt bijna klaar, het laatste wat je doet is een paar pepernoten pakken en die bovenop doen. Je kan allerlei patroontjes maken, chocolade pepernoten gebruiken, maak het zo gek als je zelf wilt!
    bDSC00502 bDSC00503 Zo, dat was het! Ik heb hem net even geproefd na een nachtje in de koelkast en hij was heel erg lekker! De botercrème smaakt wel ‘boterig’ maar de stukjes pepernoten maken het heel erg lekker! Ook de pepernoten bovenop zijn een beetje zacht geworden maar niet slap en daarom juist nog lekkerder!
    Als je tussendoor alles goed schoon houdt ben je later helemaal niet zo lang bezig met opruimen! Ik ben in totaal met 1,5 uur bezig geweest maar ik ben tussendoor ook wel een beetje afgeleid geweest door mijn telefoon, haha!
Mijn leuke koeienschort, heujj!

Mijn leuke koeienschort, heujj! lol

Wat is jullie favoriete Sinterklaasrecept?

Liefs,
Fieke ❤

4 thoughts on “Recept: Pepernotentaart

Lief dat je een reactie wil achter laten, ik lees ze allemaal met veel plezier! Als je een blog hebt probeer ik altijd een kijkje op jou blog te nemen en een reactie achter te laten! x

