How to: krullend haar verzorgen

Heee guys!
Op blogs zie ik vaak artikelen voorbijkomen met daarin kapsels of tips over haar en met de meeste van die artikelen kan ik niks omdat ik krullend haar heb. Krullen zijn meestal een stuk lastiger te ‘behandelen’ dan stijl haar (uitzonderingen daargelaten, het is alle twee niet altijd even handig natuurlijk!). Ik heb de afgelopen jaren een paar manieren ontwikkeld en tips ontdekt ik met jullie ga delen!
bDSC01259 Tip 1: Kam je haar niet!
Dit is echt met stip de belangrijkste. Ik zie deze tip ook best vaak voorbijkomen op twitter, met voorbeelden, maar het is gewoon waar. Als je met krullend haar je haar kamt, kam je de krul eruit en maak je het een soort van pluizige bende, dat wil je niet. Ik kam mijn haren alleen als ik mijn haar aan het wassen ben in de douche. In de tussentijd ‘trek’ ik iedere avond zachtjes de klitten een beetje los met mijn vingers.
Als je je haar wil kammen, doe dit dan zo’n kam die op bovenstaande foto staat en niet met een borstel met pinnetjes aangezien die het vaak nog erger en statischer maken.
bDSC01263 Tip 2: Gebruik (veel) conditioner.
Als ik mijn haren was doe ik dit met een klein beetje shampoo. Als ik die shampoo heb uitgespoeld gebruik ik een shitload conditioner (de foto hierboven is een béétje overdreven maar ik gebruik wel echt veel) en dat breng ik aan in mijn haar. Het is het beste om dit meer in de ‘punten’ te gebruiken en zo min mogelijk echt op je hoofdhuid, je maakt je haar dan weer vet.
Als ik mijn conditioner erin heb gedaan laat ik het een paar minuten intrekken, ondertussen ga ik meestal mijn lichaam wassen met douchegel of scheren ofzo. Als het is ingetrokken haal ik eerst voorzichtig de ergste klitten eruit mijn handen en daarna ga ik het doorkammen. Als ik het helemaal heb uitgekamd spoel ik de conditioner eruit.

Tip 3: Slaap met een knot of vlecht.
Mijn haar heeft de neiging om gigantisch snel in de klit te raken (en dan bedoel ik ook echt grote klitten waar mijn halve haar in zit en wat er gewoon niet uit gaat zonder 3 dikke ballen haar te verliezen) en ik merk dat dit minder snel gebeurd als ik het vast heb in bed. Een vlecht is het fijnste, dan blijven je krullen er mooier in, maar ik vind een knot vaak fijner zitten en dan hoef ik mijn moeder niet te vragen een vlecht te maken. Meestal doe ik de knot extra hoog op mijn hoofd zodat het niet in de weg zit als ik op mijn rug lig.
Het is niet ideaal om met je haar vast te slapen en je verliest nog steeds haren maar in ieder geval een heel stuk minder dan als ik die klitten eruit moet halen.

Zo zit mijn haar meestal als het nat is, erg fashionable haha

Zo zit mijn haar meestal als het nat is, erg fashionable haha

Tip 4: Gebruik Scrunchies of haarelastiekjes zonder ijzer.
Deze tip is voor iedere haarsoort eigenlijk wel gebruiken. Je haar kan heel erg beschadigen door dat ijzertje aan je stiekjes, daarom is het beter om die te gebruiken zónder ijzer. Maar Scrunchies zijn eigenlijk nog beter, dit een soort elastische bandjes met daaromheen stof (je ziet ze op de eerste foto, dat zwarte ding lol), in de jaren 90 (volgens mij?) waren die dingen helemaal hip. De laatste tijd zie je ze iets vaker terug komen, winkels als American Appereal, H&M en Claires (die heeft súper leuke zag ik net in hun webshop!) hebben ze in hun assortiment. Ik vind een Scrunchie vooral heel fijn om snel om een knot of staart heen te doen en zo mijn haar niet te beschadigen.
Als ik mijn haar ’s ochtends in model breng en dan naar school ga, een les heb en om een of andere reden mijn haar vast moet doen, kan ik het daarna niet meer los doen. De krullen zijn er een soort van uit en mijn haar gaat futloos zitten. Als ik gewoon een losse hoge knot maak en daar een Scrunchie in doe gebeurt dit een heel stuk minder.

Als ik de Scrunchie eruit haal zonder producten erin.

Als ik de Scrunchie eruit haal zonder producten erin.

Tip 5: Gebruik een mousse speciaal voor krullen of haar met slag.
Erg belangrijk! Als ik ’s avonds in de douche ben geweest en met mijn handdoek droge haar in een knot heb geslapen is het ’s ochtends meestal nog vochtig. Als ik een serum in de puntjes heb gedaan spray ik er een beetje Etos, Anti Frizz curl spray in en kneed ik dat erin om de krullen een beetje ‘in vorm te brengen’, daarna gebruik ik de krullen of slag mousse van Andrélon, ligt er net aan welke we thuis hebben staan, werkt voor mij toch hetzelfde. Soms spuit ik er nog een beetje haarlak en je bent ‘good to go’!

Tip 6: Als je gaat fietsen, doe je haar dan in je jas.
Met het winderige weer van de laatste dagen is mijn haar nog voor ik buiten sta verpest. Mijn krullen waaien helemaal door elkaar en de klitten zitten overal. Voordat ik naar buiten ga doe ik een losse lage staart in met een Scrunchie eromheen en dan doe ik mijn jas aan. Mijn haar laat ik gewoon in mijn jas zitten waardoor het niet in contact komt met de wind. Je haar kan er een beetje statisch van worden omdat het de hele tijd langs je kraag wrijft maar bij mij valt dit meestal wel mee. Omdat de wind niet in de buurt komt van je haar krijg je ook geen klitten en blijft het enigszins in model.

Het eindresultaat, na alle producten die ik erin doe! :)

Het eindresultaat, na alle producten die ik erin doe! 🙂

Dit zijn de ‘trucjes’ die ik gebruik om mijn haar in model te brengen en te houden. Ondanks dat ik af en toe het liefst alles eraf wil scheren, ben ik meestal best blij met mijn haren. Met een beetje extra moeite zit het vaak prima. Wel moet ik op letten dat ik niet te vaak mijn mijn handen door mijn haar ga, daar wordt het vet en futloos van!

Wat zijn jou ultieme ‘haartips’?

Liefs,
Fieke ❤

9 thoughts on “How to: krullend haar verzorgen

  1. Ikzelf heb niet zo veel krullen als jij maar een vriendin van mij wel. Zij borstelde nooit haar haren en ik begreep dat nooit want ik had 24/7 een borstel bij me. Maar toen heeft ze haar haren een keer geborsteld en nu begrijp ik het!!!! Dan wordt je haar zo pluizig! Ik vind je haar erg mooi 🙂 X

    Liked by 1 persoon

Lief dat je een reactie wil achter laten, ik lees ze allemaal met veel plezier! Als je een blog hebt probeer ik altijd een kijkje op jou blog te nemen en een reactie achter te laten! x

